Heklet skjerf med buer og firkanter

Jeg liker å ha flere skjerf og gjerne at det matcher til ytterjakke. Det som jeg også synes er kjekt er at et skjerf og så skal matche antrekk jeg har under. Det kan jo være kaldt innendørs at som det da gjør det nødvendig å bruke ytterskjerfet inne.

Og her et bilde av skjerfet på meg:

DSC_0166

Her er et bilde av det ferdige skjerfet på nært hold slik at mønsteret kommer frem. Har jeg valgt en blå farge som passer utmerket til olabukser.

DSC_0160

For å finne ut hvor stor dette skjerfet skulle være tok jeg utgangspunkt skjerf jeg har heklet tidligere. Dessuten prøvde jeg skjerfet underveis, og heklet på litt. Det er bare å prøve seg frem. Mitt ferdige skjerf målte 165 cm uten frynser

Jeg liker at jeg kan surre et skjerf rundt halsen en gang, for da varmer det mer. Dessuten synes jeg at frynser er dekorativt og jeg valgte å feste på frynser på 20 cm i hver ende.

Jeg brukte heklenål nr. 3. Jeg brukte Alpakka garn fra Nille og det gikk med fire nøster. Selve grunnmønsteret fant jeg i boken Hekling 200 mønstre fra Cappelen Damm forlag (2010). Denne boken anbefales virkelig. Her er det bare å velge og vrake i hekleteknikker.

Jeg har lagt det opp slik at mønsteret i bunnen har en «fylt rute» i hver ende. Samtidig slutter jeg på denne måten. Dette gjør at det er symmetri i mønsteret. Jeg hadde heklet med 5 fylte ruter og 4 tomme ruter i topp og bunn. En rute består av 4 omganger slik at mønsteret går opp i 8 rader.

Selve heklingen:

Jeg la opp 90 luftmasker. Det er bedre å ta litt i, for om det er noen masker til overs, kan disse bare løses opp med en nål.

Første rad: Hekle 1 stav i den 4. luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 6 luftmasker. Der etter hekles 8 luftmasker, hopp over 8 luftmasker, 1 stav i hver av de neste 8 luftmasker. Dette gjentas. Jeg har her starten på 5 fylte ruter og 4 tomme ruter. Det skal være 8 «staver» og 8 «luftmasker» som fylte og tomme ruter.

Andre rad: Her heklet jeg 3 luftmasker og hoppet over den første staven og heklet 1 stav i hver av de neste 2 staver, heklet 2 luftmasker og hoppet over 2 staver og 1 stav i hver av de neste 3 staver. Der etter heklet jeg så 8 luftmasker, heklet en stav i hver av de neste 3 staver, 2 luftmasker, hoppet over 2 staver, hekle 1 stav i hver av de 3 neste staver. Dette gjentas.

Og slik ser heklingen ut når jeg har heklet ferdig rad 2:

DSC_0118

Tredje rad: Heklet 3 luftmasker, og hoppet over den første staven. 1 stav i hver av de 2 meste stavene, 2 luftmasker og 1 stav i hver av de neste 3 stavene. De etter heklet jeg 4 luftmasker 1 fastmask i begge 8-luftmaskerrad fra 2 forrige rader, 4 luftmasker, 1 stav i hver av de neste 3 stavene, hopp over 2 staver og heklet 2 luftmasker, heklet 1 stav i hver av de 3 neste stavene. Dette gjentas.

Fjerde rad: Heklet 3 luftmasker og hoppet over den første staven. Heklet 1 stav i hver av de neste 3 staver, hekl 2 staver i luftmaskebuen, og 1 stav i hver av de neste 3 staver. Det skal være til sammen 8 «staver». Der etter heklet jeg 8 luftmasker, hopp over 3 luftmasker, 1 fastmaske og 3 luftmasker. 1 stav i hver av de neste 3 staver. og heklet 2 staver luftmaskebuen, heklet stav i hver av de 3 neste stavene. Dette gjentas.

Slik ser heklingen ut etter rad 4:

DSC_0121

Femte rad: Heklet 11 luftmasker, hoppet over 8 staver og heklet 1 stav i hver av de neste 8, luftmasker. Hekl 8 luftmasker, hopp over 8 staver. Dette gjentas.

Sjette rad: Her heklet jeg også 11 luftmasker. Hopp over 8 luftmasker. Heklet 1 stav i hver av de neste 3 staver, 2 luftmasker, hoppet over 2 staver, heklet 1 stav i hver av de neste 3 staver. Heklet der etter 8 luftmasker. Dette gjentas.

Sjuende rad: Heklet 8 luftmasker, 1 fastmasker i buen fra 2 forrige rader. 4 luftmasker. Der etter hekles 1 stav i hver av de neste 3 staver, 2 luftmasker, hopp over 2 luftmasker, 1 stav i hver av de 3 neste staver, 4 luftmasker. 1 fastmasker i buen fra 2 forrige rader. 4 luftmasker. Dette gjentas.

Åttende rad: Hekle 11 luftmasker. Hopp over 1 stav 3 luftmasker, 1 fastmaske og 3 luftmasker. Der etter hekles 1 stav i hver av de 3 neste stavene, 2 staver i buen. 1 stav i hver av de neste 3 staver, 8 luftmasker hopp over 3 luftmasker, 1 fastmaske og 3 luftmasker. Dette gjentas.

Her er et bilde som viser heklingen etter rad åtte:

DSC_0126

Gjenta radene 1- 8.

Montering:

Startet med å feste alle trådene. Der etter festet jeg til frynser på «begge kantene», ikke den rette siden De på det ferdige resultatet Det er disse frynsene som gjør skjerfet fint. Det er en smakssak hvor lange disse bør være, og hvor stort mellomrom det burde være mellom hver enkelt. Mine er 20 cm lange, som betyr at jeg tok dobbel tråd på ville utgjøre fire tråder på hver 20 cm. Jeg målte med et målebånd og klippet nøyaktig før jeg satte de på trekantsjalet. Slik monterte jeg en frynse med heklenål:

DSC_0158

Slik ser det ferdige resultatet ut:

DSC_0160