Skjerf heklet i mønster av staver og buer

Nå har jeg skjerfedilla og vil nå hekle meg skjerf for denne vinteren. Jeg liker å ha noe å bytte med og som kan passe til de ytterjakker jeg har. Til dette skjerfet har jeg heklet en lue som jeg vil blogge om senere.

Her er et bilde av meg i det ferdige skjerfet med matchende lue:

IMG_0237.JPG

Her er et nærbilde av skjerfet slik at mønsteret kommer tydelig frem:

dsc00859

Denne gangen valgte jeg et Baby Merionull fra Europris. Dette består av 100 % ull. Jeg valgte å hekle dette i striper. Det gikk med 1 nøste pr 37 cm av skjerfet. Mitt skjer målte 228 cm før frynser. Det er ingenting i veien for å velge andre lengder. Jeg liker at jeg kan surre et skjerf rundt halsen en gang, for da varmer det mer. Dessuten synes jeg at frynser er dekorativt og jeg valgte å feste på frynser på 22 cm i hver ende.

Det gikk med 7 nøster. Jeg brukte heklenål nr 3,0.

Selve mønsteret valgte jeg å sette sammen i et enkelt rutemønster på følgende måte. Her er mønsteret i Excel hvor x betyr to rader med 5 staver og blank rute betyr en rad med 2 luftmasker 1 fastmaske, 2 luftmasker og meste rad med 3 luftmasker. Mellom alle rutene er det 1 stav:

Eccel mønster brunt skjerf.jpg

Jeg har begynt og sluttet mønsteret likt, slik at skjerfet ser likt ut.

Dette bildet vise et utsnitt av mønsteret hvor høy t betyr stav, liten t betyr fastmaske og ring betyr luftmaske:

DSC00861.JPG

Selve heklingen:

Jeg la opp 124 luftmasker.

Første rad: Heklet 1 fastmaske i den femte luftmasken fra nålen og 2 luftmasker * hoppet over 2 luftmasker fra forrige rad, 1 stav, 2 luftmasker hoppet over to luftmasker fra forrige rad og heklet 1 fastmaske og 2 luftmasker * Gjentok dette 20 ganger, slik at det ble 21 «ruter»

Andre rad: Starter med 5 luftmasker. * Heklet i stav i staven fra forrige rad, 3 luftmasker * Gjentok dette 20 ganger slik at det ble 21 ruter.

Tredje rad: Nå må jeg se på diagrammet i Excel. Her er det tre «kryss» og to «bokser som skal hekles over 6 rader og vi starter i bunnen. Hekler 5 luftmasker og en fastmaske i luftmaskebuen fra forrige rad. Heklet der etter 2 luftmasker og 1 stav i neste stav fra forrige rad. Nå er den første tomme ruten ferdig. I den følgende ruten skal jeg hekle 3 staver som indikerer en fylt rute Heklet der etter 1 stav i staven fra forrige rad. Dette er slik rutene skal hekles fremover. Mellom hver rute er det en stav. I der ruten skal være fylt hekler jeg 3 staver. I ruten der det er tomt hekler jeg 2 luftmasker, 1 fastmaske i buen fra forrige rad og 2 luftmasker.

Her er et bilde etter rad tre:

dsc00820

Fjerde rad: i denne raden skal vi fortsette på det samme mønsteret vi laget raden før. Starter med 5 luftmasker og 1 stav i staven fra forrige rad. 4 staver i hver stav fra forrige rad. 3 luftmasker og 5 staver i de 5 neste staver fra forrige rad. Der etter hekles det etter diagrammet. Der det er tom rute hekles det 3 luftmasker og der det er fylt rute hekles det 3 staver. Husk at det hekles 1 stav mellom hver rute.

Slik hekles tredje og fjerde rad annenhver gang, men husk å se på diagrammet om det er en tom eller fylt rute som skal hekles.

Her et bilde et stykke ut i arbeidet:

dsc00821_1

Jeg heklet 27 rader, dvs 14 med 3 kryss og 2 bokser. Og 14 rader med 3 bokser og 2 kryss. Mellom hver at disse 27 radene heklet jeg 3 tomme rader.  

Jeg festet alle trådene og presset skjerfet.

Frynser:

Der etter festet jeg til frynser på begge kantene, ikke den rette siden De på det ferdige resultatet Det er disse frynsene som gjør skjerfet fint. Jeg valgte samme farge som hver firkant til farge på frynsene. Det er en smakssak hvor lange disse bør være, og hvor stort mellomrom det burde være mellom hver enkelt.

Mine er 20 cm lange, som betyr at jeg tok dobbel tråd på ville utgjøre fire tråder på hver 22 cm. Jeg målte med et målebånd og klippet nøyaktig før jeg satte de på skjerfet

Slik ser det ferdige resultatet ut:

img_0218