Lue heklet i mønster av staver og buer

Jeg har akkurat heklet meg et skjerf ferdig i dette mønsteret og hadde hele tiden i tankene at jeg skulle også lage en lue i det «samme mønsteret».

Det er ikke rett frem å lage mønster til en lue og jeg måtte prøve meg frem noen ganger før jeg var fornøyd. Luen skal se pen ut og fellingene skal være pene.

Her er et bilde av meg i den ferdige luen i blå og brun farge. Det er også et bilde av matchende skjerfet:

photogrid_1479149672281

Denne gangen valgte jeg et Baby merionull fra Europris. Dette består av 100 % ull. Jeg valgte å hekle dette i striper. Det gikk med kun 1 nøste til denne luen. Jeg brukte heklenål nr 3,0.

Dette bildet vise et utsnitt av mønsteret hvor høy t betyr stav, liten t betyr fastmaske og ring betyr luftmaske:

dsc00867-1

Selve mønsteret valgte jeg å sette sammen i et enkelt rutemønster på følgende måte. Her er mønsteret i Excel hvor x betyr to rader med 5 staver og blank rute betyr en rad med 2 luftmasker 1 fastmaske, 2 luftmasker og meste rad med 3 luftmasker. Mellom alle rutene er det 1 stav:

excel-monster-lue

Selve heklingen:

Jeg starter i nederst på luen, øker ut litt ved rad 5 og hekler rett opp over en stund. Når kryssmønsteret er ferdig feller jeg inn hver fjerde rad til det nesten ikke er masker igjen. Snudde arbeidet for hver omgang.

Jeg la opp 185 luftmasker.

Første rad: Heklet 1 fastmaske i den åttende luftmasken fra  nålen og 2 luftmasker * hoppet over 2 luftmasker fra forrige rad, 1 stav, 2 luftmasker hoppet over to luftmasker fra forrige rad og heklet 1 fastmaske og 2 luftmasker * Gjentok dette 29 ganger, slik at det ble 30 «ruter». Sørget for at det arbeidet ble heklet sammen med en kjedemaske slik at luen blir rund.

Andre rad: Starter med 5 luftmasker. * Heklet i stav i staven fra forrige rad, 3 luftmasker * Gjentok dette 29 ganger slik at det ble 30 ruter. Sørget for at det arbeidet ble heklet sammen med en kjedemaske slik at start og slutt på omgangen ble hektet sammen

Tredje rad: Snudde arbeidet. Startet med 5 luftmasker. Heklet 1 fastmaske rundt luftmaskebuen fra forrige rad, og 2 luftmasker. * 1 stav i staven fra forrige rad, 2 luftmasker, 1 fastmaske rundt luftmaskebuen fra forrige rad og 2 luftmasker.* Gjentok dette 29 ganger slik at det ble 30 ruter.

Fjerde rad: Gjenta andre rad.

Her er et bilde av heklearbeidet etter fjerde rad:

dsc00864

Femte rad: Snudde arbeidet. I denne omgangen skal jeg øke til 42 ruter og det gjøres hver andre og tredje rute. Samtidig starter jeg her med en rute med staver og en tom rute med buer. Se tredje rad i Excelarket Selve økningen betyr at jeg hekler to ruter i en rute hver andre eller tredje rute slik at det til sammen blir 42 ruter. Se bilde av her hvordan jeg øker:

DSC00865.JPG

Nå må jeg se på diagrammet i Excel. Her er det annenhver gang med ruter og tom boks som skal hekles over en rad. Hekler 5 luftmasker og en fastmaske i luftmaskebuen fra forrige rad. Heklet der etter 2 luftmasker og 1 stav i neste stav fra forrige rad. Nå er den første tomme ruten ferdig. I den følgende ruten skal jeg hekle 3 staver som indikerer en fylt rute Heklet der etter 1 stav i staven fra forrige rad. Dette er slik rutene skal hekles fremover. Mellom hver rute er det en stav. I der ruten skal være fylt hekler jeg 3 staver. I ruten der det er tomt hekler jeg 2 luftmasker, 1 fastmaske i buen fra forrige rad og 2 luftmasker.

Sjette rad: Snudde arbeidet. Her er det fortsettelse av raden før som er retningsgivende for hvordan denne skal hekles. Begynner med 3 luftmasker og 5 staver i stavene fra forrige rad. * 3 luftmasker og 5 staver i stavene fra forrige rad . * Gjentok dette 41 ganger slik at det ble 42 ruter. Annen hver gang med staver og med buer.

Her er et bilde etter rad seks:

dsc00868

Syvende rad: Se nå på utsnittet av mønsteret. Nå skal jeg hekle stavgruppen som er i midten som danner et kryss. Snudde arbeidet. Startet med 5 luftmasker, 1 fastmaske i luftmaskebuen fra forrige rad, 2 luftmasker, 1 stav i den første staven i stavgruppe fra forrige rad. 2 nye luftmasker, 1 fastmaske og 2 luftmasker. Der etter heklet jeg 5 staver. Også slik fortsatte jeg etter diagrammet.

Åttende rad: Snudde arbeidet. Her er det fortsettelse av raden før som er retningsgivende for hvordan denne skal hekles. Begynner med 5 luftmasker og 1 stav i neste stav fra forrige rad. Tre luftmasker og 1 stav to ganger. Der etter 5 staver. Og fortsatte slik at det ble heklet 5 staver over staver fra forrige rad og 3 luftmasker over buene fra forrige rad.

Niende og tiende rad: Ble heklet som rad fem og seks uten felling.

Her er et bilde etter rad ti:

dsc00869

Radene 11, 13 og 15 rad : Snudde arbeidet. Startet med 5 luftmasker. Heklet 1 fastmaske rundt luftmaskebuen fra forrige rad, og 2 luftmasker. * 1 stav i staven fra forrige rad, 2 luftmasker, 1 fastmaske rundt luftmaskebuen fra forrige rad og 2 luftmasker.* Gjentok dette 29 ganger slik at det ble 30 ruter.

Radene12,14 og 16 rad. Snudde arbeidet. Her er det fortsettelse av raden før som er retningsgivende for hvordan denne skal hekles. Begynner med 3 luftmasker og 5 staver i stavene fra forrige rad. * 3 luftmasker og 5 staver i stavene fra forrige rad . * Gjentok dette 41 ganger slik at det ble 42 ruter. Annen hver gang med staver og med buer.

17 – 22. rad: Heklet som rad 5 – 10.

Her er et bilde etter 22 rader:

dsc00870

Nå starter fellingen. Dette gjøres i rad 23, 25 og 27 og prinsippet er det samme hver gang. Og det er mønsteret uten rutet som benyttes.

Rad 23: Her hekles det 21 ruter som betyr at halvparten felles inn. Starter med 5 luftmasker, hoppet over hele luftmaskebuen det hekles 1 fastmaske i den første staven fra forrige rad. Det hekles 2 luftmasker og en stav i slutten av stavgruppen fra forrige rad. Og slik fortsetter det. Her er et bilde som viser fellingen:

dsc00871

Rad 24. Her hekles som andre rad. Det skal være 21 ruter.

Rad 25. Her hekles det 10 ruter som betyr at halvparten felles inn. Starter med 5 luftmasker, hoppet over hele luftmaskebuen det hekles 1 fastmaske i den første staven fra forrige rad. Det hekles 2 luftmasker og en stav i slutten av stavgruppen fra forrige rad

Rad 26. Her hekles som andre rad. Det skal være 10 ruter.

DSC00873.JPG

Rad 27. Her hekles det 5 ruter som betyr at halvparten felles inn. Starter med 5 luftmasker, hoppet over hele luftmaskebuen det hekles 1 fastmaske i den første staven fra forrige rad. Det hekles 2 luftmasker og en stav i slutten av stavgruppen fra forrige rad

Rad 26. Her hekles som andre rad. Det skal være 5 ruter.

Nå er luen ferdig og jeg sydde toppen pent sammen. Festet tråden fra begynnelsen av luen.

Slik ser det ferdige resultatet ut i brun farge:

img_0237

w